O Knize Jak to vidím já
Jak to vidím já patří k nejzásadnějším knihám Temple Grandin, PhD na téma autismu a k nejlepším knihám na téma autismu vůbec. Na základě celoživotní osobní zkušenosti, vědecké práce a spolupráce s předními světovými odborníky a rodiči nabízí Temple Grandin svůj pohled na to, jak pracovat s dětmi s autismem a jejich motivací a využít ji pro jejich vzdělávání, k integraci a k samostatnosti.
O autorce Temple Grandin
Temple Grandin se narodila v roce 1947. Diagnózu „autismus“ obdržela o dva roky později, v roce 1949, spolu s doporučením rodičům, aby ji umístili do ústavu. Její maminka odmítla a musela tak sama nalézt cestu k výchově dítěte s autismem, bez dostupných terapeutických programů nebo odborné péče. Tato situace je v mnohém analogií k současné situaci rodičů dětí s autismem v ČR. Kniha je tak pro rodiče z České a Slovenské republiky obzvláště relevantní a nabízí řadu informací, se kterými se v ČR stále nelze setkat. Vhodná je také pro ty, kteří se připravují na výkon učitelského povolání, studenty a přednášející speciální pedagogiky, zdravotnických oborů, psychologie a samozřejmě pro ty, kteří se s rodinami a dětmi s poruchou autistického spektra setkávají ve své profesi.
Více o Temple Grandin, její práci, jejích zkušenostech s autismem
O českém překladu knihy Jak to vidím já
Autorem českého překladu je Marek Čtrnáct, který sám žije s Aspergerovým syndromem, jenž patří mezi poruchy autistického spektra. Marek je vynikající lingvista, překladatel a matematik s nadprůměrným IQ. Jeho vhled do dané problematiky, založený na vlastní zkušenosti a vysoké inteligenci, je garancí precizního překladu.
České vydání má oproti originálu navíc českou předmluvu, jejíž autorkou je Prof. PhDr. RNDr. M. Vágnerová, CSc., která je respektovanou autoritou v oblasti pedopsychologie, vývojové psychologie a psychologie handicapu.
Obsah knihy
Kapitola 1: Diagnóza a rané vzdělávací intervence
 Nenechte se svázat nálepkami
 Kvalitní a dostupné programy pro malé děti s PAS
 Různé typy myšlení u autismu
 Vyšší očekávání vedou k výsledkům
 Výuka střídání
 Jaká škola je pro mé dítě s PAS nejlepší?
Kapitola 2: Výuka a vzdělání
 Jak najít silnou stránku dítěte
 Výuka zobecňování
 Význam rozvoje talentu
 Jak učit osoby s autismem/Aspergerovým syndromem větší flexibilitě
 Jak učit děti s autismem konceptům
 Myšlení „zdola nahoru“ a učení pravidel
 Kladení základů pro porozumění textu
 Motivování žáků
 Jak děti navnadit na čtení
 Řízení hraní videoher
 Asistenční psi a autismus
 Jak je důležité mít na výběr
 Význam praktických dovedností pro řešení problémů
 Jak se naučit dělat úkoly, které ostatní ocení
 Učení nikdy nekončí
Kapitola 3: Smyslové problémy
 Smyslové problémy jsou variabilní
 Problémy se zrakovým zpracováváním u autismu
 Sluchové problémy u autismu
 Zahrnování smyslových metod do vašeho programu pro autismus
 Účinek smyslových obtíží a obtíží s vnímáním na vzory učení
 Terapie obohacením prostředí a autismus
Kapitola 4: Jak porozumět neverbálnímu autismu
 Sociální teenager uvězněný uvnitř
 Přece jste se ptali!
 Proč děti s autismem stimují?
 Tito žije ve světě pomíchaných smyslů
 Jak porozumět mysli neverbální osoby s autismem
 Řešení problémů s chováním u neverbálních osob s autismem
 Celoúkolové učení pro osoby se závažným autismem
Kapitola 5: Problémy s chováním
 Postižení versus obyčejné špatné chování
 Inovativní metody jak zvládat bití, kousání a kopání u dospělých se závažným autismem
 Mé zkušenosti s posmíváním a šikanou
 Nezdvořilost je neomluvitelná
 Potřeba dokonalosti
 Autismus a náboženství: učte je dobru
Kapitola 6: Sociální fungování
 Vhled do sociálních problémů osob s autismem
 Učení sociálních pravidel
 Emocionální rozdíly mezi osobami s autismem nebo Aspergerovým syndromem
 Zdravá sebeúcta
 Čtyři úhelné kameny sociálního povědomí
 Otázky o střelci z Connecticutu Adamu Lanzovi, Aspergerovu syndromu a PSZ
Kapitola 7: Léky a biomedicínské otázky
 Alternativní versus konvenční medicína
 Skryté zdravotní problémy mohou způsobovat problémy s chováním
 Vyhodnocování léčebných metod
 Užívání léků: rozhodování „rizika versus výhody“
 Má léčba zvonění v uších
Kapitola 8: Myšlení a výzkum mozku
 Ztráta sociálních dovedností, získání savantských dovedností?
 Lidé na spektru se soustřeďují na detaily
 Extrémní mužská teorie autismu
 Odhalte děti, kterým hrozí autismus, pomocí měření hlavy
 Myšlení v detailech
 Pohled do vizuálně myslícího mozku
 Struktura mozkové kůry u geniálních vědců a u autistů je podobná
 Role genetiky a prostředí ve vzniku autismu
Kapitola 9: Problémy v dospělosti a zaměstnání
 Jak zlepšit dovednosti pro řízení času a organizaci
 Rady do zaměstnání: tipy, jak získat práci a jak si ji udržet
 Teenageři s PAS se musejí naučit jak sociální, tak pracovní dovednosti, aby si udrželi práci
 Šťastní lidé na autistickém spektru mají uspokojivá zaměstnání nebo koníčky
 Uvnitř nebo venku? Kultura autismu/Aspergerova syndromu
 Portfolia mohou otevřít příležitosti k zaměstnání nebo k vysokoškolskému studiu
 Na vysoké škole: tipy pro osoby s autismem a Aspergerovým syndromem
 Jak najít mentory a vhodné vysoké školy
 Rozumné vycházení vstříc osobám na autistickém spektru
 Běžte ven a žijte!
 Může mé dospívající dítě řídit auto?
 Inovativní myšlení dláždí cestu pro úspěšnou kariéru s AS
 Souvislost mezi autismem, genetikou a genialitou
 Můj pocit sebeidentity
Ukázka z knihy
Každé dítě s PAS má svou vlastní osobnost a svůj profil silných a slabých stránek; to je úplně stejné jako u typických dětí. Mohou to být introverti nebo extroverti, mohou mít veselou nebo nabručenou povahu, mohou milovat hudbu nebo matematiku. Rodiče a pedagogové na to mohou snadno zapomenout a připisovat každou akci či reakci dítěte autismu nebo Aspergerovu syndromu, což vyvolává dojem, že je zapotřebí ji rozpitvat a „opravit“. Při výuce dětí s autismem není cílem udělat z nich klony jejich typických vrstevníků (tedy „normálních“ dětí). Když o tom přemýšlíte, ne všechny charakteristiky typických lidí stojí za to, aby se staly předlohou. Daleko smysluplnější přístup je učit tuto populaci akademickým a mezilidským dovednostem, které potřebují, aby byli ve světě funkční a aby své talenty využívali, jak nejlépe to půjde. Autismus není rozsudek smrti pro dítě ani pro jeho rodinu. Přináší s sebou velké výzvy, ale může dítěti také přinést semínka velkých talentů a jedinečných schopností. Je na rodičích a pedagozích, aby tato semínka našli, pěstovali a zajistili, že vyrostou. To by mělo být cílem výuky a vzdělávání i u dětí s PAS, nejen u těch „typických“. Různé vzory myšlení osob s PAS vyžadují, aby je rodiče a pedagogové vyučovali z pozice nového vztažného rámce, který ladí s autistickým způsobem myšlení. Pokud budete očeká-vat, že děti s PAS se budou učit na základě konvenčních osnov a učebních metod, které u typických dětí „vždycky fungovaly“, zaděláte si hned na začátku na neúspěch pro všechny zúčastněné. Je to, jako byste posadili malé dítě na židli pro dospělé a očekávali, že dosáhne nohama na zem. To je prostě hloupost, ne? Ale řada škol a pedagogů – překvapivě – stále k žákům s PAS přistupuje tímto způsobem. Dobří učitelé chápou, že aby se dítě mohlo učit, musí styl výuky odpovídat stylu učení žáka. U žáků s autismem, a především s Aspergerovým syndromem, ovšem přizpůsobení stylu výuky stylu učení dítěte nestačí.

Ani ty nejlepší informace nemohou nahradit možnost probrat konkrétní situaci s někým, kdo vám rozumí. Proto poskytujeme konzultace pro rodiny a organizace.








